با مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه می‌ توان به نقد دیویی پرداخت

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدپور رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم به نمایندگی از هیئت رئیسه پنل تخصصی نظریه‌های تربیتی در همای نظریه علم دینی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش به ارائه گزارشی از این پنل در همایش نظریه علم دینی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، پرداخت و گفت: یکی از این مقالات با عنوان «شیوه های تربیتی قرآن» مربوط به حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بود که وی به دلیل سفر ضروری که به استان لرستان داشتند در این نشست حاضر نشد.

وی افزود: مقاله دیگر را محمد فتحعلی خانی با عنوان «هستی شناسی علم به مثابه بنیادی برای نظریه اسامی تعلیم و تربیت» ارائه کرد که وی ضمن طرح این پرسش که آیا می‌توان برای نظریه پردازی در موضوعات و مسائل علوم انسانی از دین بهره‌ای معرفتی گرفت؟ گفت: همچنین این سوال مطر ح است که آیا می‌توان معرفت‌هایی را که از منابع معرفت دینی قابل تحصیل است، در کار نظریه پردازی علوم انسانی به کار بست؟

این نماینده هیئت رئیسه پنل تخصصی «نظریه های تربیتی علم اسلامی» با بیان اینکه مؤلف در این مقاله با تکیه بر کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی آیت الله جوادی آملی یادآور شده است که این کتاب حاوی نظریه‌ای واحد نیست بلکه دربردارنده چند نظریه است که به حوزه فلسفه دین، کلام، معرفت شناسی دینی، هستی شناسی، معارف قرآنی و روایی تعلق دارند.

وی با اشاره به مقاله بعدی مطرح شده در این نشست با عنوان «رویکرد فرهنگی تربیتی (اسلامی) در یادگیری گفت: نگارنده این مقاله فضلی خانی تأکید دارد که انسان تنها موجودی است که تمایل به سوی کمال دارد و همواره در حال رشد و تعالی است و خداوند متعال نیز انسان را به فطرت الهی مزین کرده است.

محمدپور اظهار داشت: وی بر اساس مطالب فوق الگوی تدارک دیده است که توسط آن بتوان رویکرد اسلامی و توحیدی را متون درسی اشراب کرد تا از این طریق بتوان زمینه را برای ایجاد تمدن اسامی فراهم کرد.

وی تصریح کرد: مقاله دیگر متعلق به اعتصامی با عنوان «راهکارهای تدوین برنامه درسی و محتوای آموزشی در چارچوب نظام تربیتی اسلام» بود که وی نیز تأکید داشت: دین اسلام تنها دین الهی و برنامه همه جانبه زندگی انسان است و برای همه ابعاد تربیت از جمله تربیت علمی دارای برنامه ویژه ای است که متخصصان و مجتهدان باید متناسب با مقتضیات زمان آنها را استخراج و تدوین کرده و در جامعه اسلامی به اجرا درآورند.

این نماینده هیئت رئیسه پنل تخصصی «نظریه های تربیتی» با اشاره به مقاله «نقد مبانی انسان شناختی نظریه تربیتی دیویی بر اساس مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه» خاطرنشان کرد: اله بداشتی در این مقاله در پی این مسأله بود که با مبنا قراردادن مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه می‌توان به نقد مبانی انسان شناختی دیویی پرداخت و نشان داد که مبانی دیویی در این عرصه فاصله بسیاری از حکمت متعالیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *